Anda Sangat Hebat!

Monday, September 29, 2014

My First Experience Deaf Restaurant!

Assalamualaikum! Salam Sejahtera..

How's your weekend? My weekend was AWESOME!!

Ok. Nak cerita pasal Deaf Restaurant (only for 1 day) yang berlangsung semalam..


Program ni dijalankan dgn kerjasama Syed Azmi, Little Wonton Cafe, dan MFD (Malaysian Federation Of The Deaf).

Macam mana nak order makanan? Haaaa.. part ni sangat menarik! Korang kena guna bahasa isyarat yg diberikan. Menu tu dah dicetak sekali dgn bahasa isyarat. Masa ni, bagi sesiapa yg belum pernah menggunakan bahasa isyarat, korang akan rasa bahasa isyarat ni adalah sangat penting dalam kehidupan seharian.

After order, diorang akan datang meja untuk dia ajar kita isyarat yg lain, dgn menggunakan buku yg diletakkan di setiap meja. So, korang takkan rasa boring bila tunggu makanan siap. Nice kan?



Masa belajar ni, excitement level kawan kita ni, sampai tak hirau orang lain dah. Kemain fokus dia. Hehehehee.. Nanti kita belajar lagi k? 

milkysmile

Zue order Charcoal Noodles Bolognese Chicken. Sedappp! Harga cuma RM6.90.

 

Zue seronok pegi sini sebab abg Zue pun tergolong dalam golongan OKU ni jugak. So, kita faham macam mana susahnya komuniti ni nak berkomunikasi dgn org normal macam kita semua. Alhamdulillah, everything went very smooth. 

Ada 3 org interpreter dari MFD kat sini. So, kalau ada masalah, contohnya salah order makanan, kurang faham dsb, ada org akan datang tolong kita. No worries at all.


So, ni one of the waitress semalam. Nama dia Nanthini, 28 tahun. Sebaya Zue ni.. She's trying so hard to communicate with us. And I'm so proud of them!


Last but not least, gambar wajib before we left the restaurant. 

Dari kiri, Syed Azmi, Kak Ana, Ainie, Ms. Goh from MFD, Alif, Aida Sue and Me.

Untuk makluman, MFD ada juga sebuah cafe di Puchong. Nama cafe tu MyD. Dan juga satu nursery. Yg paling menariknya, semua staff kat Cafe dan Nursery ni adalah dari kalangan komuniti ni sendiri. Dan nursery tu, utk kanak-kanak OKU. 

And thank you Syed Azmi and Ms. Goh for organizing this for us to experience the deaf restaurant and for awareness to all. Good Job!

Sebenarnya, banyak nak cerita pasal MFD ni. Tunggu di lain masa pulak ye! Hehehe.. Nanti ada yg tak larat nak baca panjang-panjang.. 

milkysmile

More info on MFD, visit their Facebook; MFD (Malaysian Federation Of The Deaf)
Ref: Facebook Syed Azmi

See ya!

2 komen terbang:

Nanie said...

bagus ni.. sebab dia melatih org normal belajar sabar dan bahasa mereka..

tq for entry ni. Tp TTDI jauhhh :(

Zue Zoey said...

Nanie: TTDI takdelah jauh sgt.. and ni utk satu hari je.. now dah takde waiter and waitress ni.